Накшатрите в Индийската Астрология

Във Ведическата астрология, известна като Джйотиш, ключова роля играе Лунният зодиак, който традиционно се разделя на 27 равни части, наречени накшатри. В предиктивната индийска астрология използването на накшатрата, в която се е намирала Луната в момента на раждане, дава възможност за много точни и задълбочени прогнози.

Думата “накшатра” съдържа две части – “naks” и “shatra”, които в превод от санскрит означават небе и район, област, т.е. “небесна карта” или част от звездното небе. Има и друг вариант, според който думата се състои от “naksha” – карта и “tara” – звезда, т.е. “звездна карта”.

И двете значения на думата говорят за това, че според представите на древните индийски мъдреци 27 накшатри са играждали видимата част от небето (еклиптиката), а не 12 зодиакални знака от тропическия зодиак.

Системата на лунните накшатри е много древна и датира от преди 5000 години, а сведения за нея фигурират още във Ведите. Такова делене на Зодиака съществува в китайската и арабската астрология. В индийската астрология Сидералният зодиак се разделя на 12 знака като в западната тропическият. Но допълнително се използва делене на 27 по-малки части, така наречените накшатри. Всяка накшатра съдържа по 13°20′ от Сидералния зодиак. Ако умножим зодиакалната им дължина по 27, получаваме 360°.

Луната пребивава по едно денонощие във всяка от накшатрите, т.е. тяхната зодиакална дължина отговаря на средното движение на Луната през Зодиака в рамките на едно денонощие, а след 27 дни Луната прави пълна обиколка и се завръща на същото място в Сидералния зодиак. Затова накшатрите често се отъждествяват с лунните домове (лунни стоянки), използвани в античната западна астрология. Най-голямото предимство на лунните накшатри е фактът, че всяка от тях се свързва с определена неподвижна звезда (и съзвездие) и има характерен темперамент, т.е. влиянието на неподвижните звезди вече е интегрирано в символизма на накшатрите, не е нужно неподвижните звезди да се разглеждат допълнително, както правят западните астролози!

В Пураните накшатрите са представени като 27 дъщери на космическия архитект Праджапати Дакша и жени на лунния бог Чандра. Всяка нощ той посещава някоя от тях, но любимата му жена се казва Рохини и се намира в знака на екзалтация на Луната (Телец).

В Шалия Парва се разказва, че от всичките си съпруги Чандра най-много обичал Рохини, с която не се разделял никога. Това подразнило останалите му жени и те споделят за това с Дакша, техния баща. Дакша съветва Чандра да не пренебрегва останалите жени, но лунният бог не приема неговия съвет. Тогава 26 отхвърлени съпруги отново се обръщат към Дакша със следните думи: “Ще останем в твоя дом и ще ти служим, защото Чандра ни пренебрегва”. След като разгневеният Дакша прокълна Чандра, той се разболява от кшая роги (охтика, белодробна туберкулоза). Никакви ритуали не успяват да му помогнат да се изцели от мъчителната болест. Лековитите билки спират да растат, живите същества започват също да боледуват. Тогава се намесват останалите богове и се обръщат към Дакша с молба да отмени проклятието. Дакша, виждайки последиците от своя гняв, казва на Чандра да се изкъпе в свещената река Сарасвати тиртхи, и така да се избави от болестта за половин месец. Чандра следва неговия съвет и през първите 15 дни от лунния месец, когато Луната е растяща, Чандра се избавя от мъчителната болест, след това отново се разболява, започва да линее. Затова в хороскопа растяща Луна се счита за благоприятна, а намаляваща за неблагоприятна.

Индийските астролози разглеждат не само знака на Луната в хороскопа, а и накшатрата, в която Луната пребивава в момента на раждане. Не по-малко важно значение има и накшатрата, в която се намира Асцендентът в наталната карта. Луната в хороскопа символизира нашето съзнание, ментални качества и начина, по който възприемаме случващото се с нас и около нас, нашето субективно отношение към обективните факти.

В Брихат Самхита е дадено изброяване на лунните накшатри:

Съществуват два вида Накшатра системи: едната използва 27 знака,а другата използва 28, в която се включва още една вмъкната Накшатрата – Абхиджит. И двете системи са ефективни сами за себе си. Докато системата от 27 Накшатри се използва за дневни анализи, каквито са рождените карти, анализа на Дашите (специална система за предсказване), използващи Наватара Чакра и т.н., системата от 28 знака е използвана за анализа на други Чакри, като Сарватобхадра Чакра, Санади Чакра и други. Това не е отделна накшатра, а зодиакален отрязък между накшатрите Утара Ашадха и Шравана, макар че в някои индийски школи тя фигурира самостоятелно в списъка с накшатрите. В стандартната система на предиктивната астрология Абхиджит не се взема под внимание. Наименованието Абхиджит означава “Vijayi” или “победоносен”. Накшатра Абхиджит започва от 6°40′ и свършва в 10°53’20” от сидералния Козирог, така че нейната зодиакална дължина възлиза едва на 4°13’20” (или 253’20”, изразено в минути еклиптична дължина). Този малък отрязък се разделя на четири равни части по 63’20” всяка, които намират специфично приложение в системата Хода Чакра – диаграма на фонетичните съответствия с буквите в името, което се дава на всяко новородено дете. Накшатра Абхиджит се използва и в системата Аштотари Даша – една от разновидностите на планетните периоди. Това е единствената система на планетни периоди, която отчита тази накшатра.

Началото на Накшатрите започва от 0˚ на Овен и първата Накшатра е Ашвини. Всяка Накшатра е разделена на 4-ри пади (четвърти) по 3˚20’, което прави общия сбор от 13˚20’ за всяка Накшатра. Общия сбор на падите е 108 и всяка една от тях отговаря на един знак от Навамша. Тъй като знаците на Раши са по 30˚ е трудно да се препокрият с Накшатра знаците. Интересното е да се види, че 9 от Накшатрите се състоят в разстоянията на 4 Раши знака. Оттам може да разберем произхода в основното разделяне на Зодиака на 12 Знака и на 27 Накшатри в 3 части, всяка по 120˚. Това е основата за направата на Наватара Чакра, където Накшатрите са разпределени на три групи по 9 знака, започвайки от Луната Накшатра или тази на Лагна. Както можем да забележим (9 Накшатра знаци се покриват в 4 Раши) Накшатра знаците, които не се включват в целите знаци Раши, ще останат други Накшатра знаци, които ще са между два Раши знака, като Криттика, например, която се пада между Овен и Телец. На пръв поглед това може да изглежда случайно и несигурно, но зад това стои скрит смисъл. Но за да разберем смисъла, първо е нужно да разберем Татвите (първичните елемнти във Вселената ), които управляват Раши и Накшатра падите (четвърти).

Започвайки от Овен, знаците в Раши са управлявани от Огън, Земя, Въздух и Вода в циклична подредба. Затова Овен / Лъв / Стрелец са Огнени знаци; Телец / Дева / Козирог са земни и т.н. По същия модел, който се повтаря и за падите на Накшатра знаците, което значи, че първа Пада е управлявана от елемента Огън, 2-ра Пада от Земя, 3-та Пада от Въздух и 4-та Пада от Вода. Този цикъл се повтаря при всички Накшатри.

Красотата в сравняването и препокриването на Накшатра със Раши се състои в това, че 9-те Накшатри, които се падат в цели 4-ри Раши знака, татвата (елемтът) на първата и последна Пада (четвърт) принадлежи към татвата на знака. Или първа и последна пада от Овен ще са огнени, първата и последна пада от Телец ще са земни и т.н. Погледнато от друга страна: 4-те групи от знаци (започвайки с Овен / Лъв / Стрелец), от който първите знаци започват с първа пада от накшатра и завършват с първата пада на друга накшатра.

Например: Овен започва с първата пада на Ашвини и завършва с първата пада на Критика. По същия начин вторият знак (Телец / Дева / Козирог) започва с втората пада от една накшатра и завършва със втората пада на следващата. Телец започва от втората пада на Критика и завършва на втората пада от Мригашира. Третият знак Близнаци започва от третата пада на Мригашира и завършва на третата пада от Пунарвасу. Управителите на всеки цикъл от 9 Накшатри започва от Ашвини, управлявана от Кету. След това са: Венера, Слънце, Луна, Марс, Раху, Юпитер, Сатурн и Меркурий. Тази подредба на планетите не се променя, а се повтаря три пъти, което дава броя на Накшатрите (3×9 = 27). Струва си да се отбележи, че 3 от 9 Накшатри, които попадат в целите знаци (раши сандхи), са управлявани от Слънцето, Марс и Юпитер, които са трите най-добри приятели на Девите! Останалите Накшатри, които са разделени между два раши знака са управлявани от Кету, Венера, Луната, Раху, Сатурн и Меркурий.

Класификация на Накшатрите

Фиксирани Накшатри

Рохини, Утара Пхалгуни, Утара Ашадха и Утара Бхадрапада са фиксирани Накшатри и са благоприятни за начинания, свързани със създаването и поставянето на начало на нещо постоянно, като коронация, слагане основите на градове, посяване на култури, засаждане на дървета и т.н.

Меки Накшатри

Читра, Анурадха, Мригашира и Ревати са меки Накшатри. Те са благоприятни за нежни и артистични дейности, като носенето на нови дрехи, ученето на танци, музика, приложни изкуства, сексуално сливане и извършването на всякакви благоприятни церемонии.

Светли Накшатри

Ашвини, Пушия, Хаста и Абхиджит (който го използва в системата си) са светли Накшатри. Благоприятни са за светли и спортни дейности като поставянето на украшения в дома, удоволствия и спортове, медицина, начало на пътувания, свързани с работа в индустрията.

Остри Накшатри

Мула, Джиештха, Ардра и Ашлеша са остри Накшатри. Те са отговорни за всякакви остри, пронизващи и болезнени дейности като магьсничеството, викането на духове, държането на плен, дейности за затваряне в затвор, убийци и раздяла с прятели.

Подвижни Накшатри

Шравана, Дхаништха, Сатабхиштха, Пунарвасу и Свати са подвижни Накшатри и са благоприятни за дейности, свързани с движението като купуване на кола, за градинарски дейности или отиването на фестивали.

Страшни Накшатри

Пурва Пхалгуни, Пурва Ашадха, Пурва Бхадрапада, Бхарани и Магха са страшни Накшатри. Те отговарят за престъпните планове, отравянето, измамите, затворничеството, паленето на огън и други демонични дейности.

Смесени Накшатри

Криттика и Вишакха са смесени Накшатри. Дават различни добри и лоши ефекти, под тяхно влияние е работата ден за ден, без големи очаквания за богатсва.

Благоприятни Накшатри

От всички Накшатри, честта да бъде най-благоприятна се пада на Пушия – Осмата Накшатра.

Неблагоприятни Накшатри

Започвайки от третата част (пада) на Дхаништха до последната на Ревати, времето е считано за неподходящо за всякакви добри начинания. Този период от време се нарича със специалното име Панчака Накшатра и когато тя управлява, не се препоръчват пътувания на юг, поправяне на къщата, събиране на горива, купуване на фураж или детски ясли.
В някои източници се споменава за още една накшатра – Абхиджит, така техният брой става 28.

А знаете ли, че…?

Интересно е да се отбележи, че всяка накшатра има фонетично съответствие, т.е. отговаря на определен звук, съчетание на гласни и съгласни. Удивително е, че фонетичните съответствия, отговарящи на ключовите накшатри в хороскопа, се срещат в различни комбинации в имената на родения, вкл. в галеното име и в прякора, ако има такъв. Според индийците първото име трябва да започва с някое от фонетичните съответствия на рождената накшатра, но в други страни това правило не може да се приложи буквално и често се случва някое от фонетичните съответствия да се съдържа в собственото, бащиното или фамилното име на родения, но не е задължително името да започва с него. Разбира се, някои фонетични съответствия може да нямат точен аналог в славянските езици, тогава се търси най-близкият и сроден звук.

Накшатрите се разделят на четири по-малки отрязъка, всеки от които се нарича пада (“стъпка”). Всяка пада има фонетично съответствие, т.е. отговаря на определен звук. Гласните се свързват с накшатра Криттика. В същата последователност те се повтарят с добавяне на съгласни. За всеки дуален знак има по три допълнителни акшари, т.е. звука. Съществуват две разновидности на Хода Чакра – едната включва 27 накшатри, а другата работи с 28.

Всяка накшатра съдържа фина енергия – шакти, свързана с божеството, което управлява дадена накшатра. Енергията шакти, като всяка енергия по принцип, има различни нива на манифестация и всяка накшатра има нисша (демонична), висша (божествена) и обща (човешка) характеристика. Влиянието на шакти се проследява навсякъде в природата и в човешкия живот – зачеване и раждане, растеж, изцеление, религиозни култове, брачни церемонии и накрая смърт (освобождение на душата от тялото). Началото на това учение е положено във Ведите – “Таитирия Брахмана I.5.1.” и в коментарите на Бхаттабхаскара Мишра.

За да получавате известия за всички нови публикации в сайта AstroGalaxy.info, абонирайте се с email.

©автор Лилия Тодорова, всички права запазени.

©AstroGalaxy, всички права запазени. Текстът и изображенията в статията не могат да бъдат репродуцирани по никакъв начин без писменото съгласие на AstroGalaxy.